T.C. Electronic SCF

Stereo Chorus / Flanger & Pitch Modulator

SCF uit de 90er jaren

fig. 1

De T.C. Electronic SCF is al meer dan 3 decennia in productie. Het wordt o.a. gebruikt door David Gilmour, Mike Stern, Marcus Miller en John Scofield. Al in november 1983 was hierover een recensie in het blad Music Maker te lezen. Later in 1987 kon ik het apparaat in het echt aanschouwen en beluisteren bij een optreden van Ronald Abrams (inmiddels overleden). Ronald, die ik kende vanwege de sessies die ik deed in muziekcafé Birdland te Alkmaar, trad op tijdens de Gentse feesten. Voor een tent vol wachtend publiek gaf hij mij geknield op de rand van het podium een hand en toonde mij vol trots zijn nieuwe SCF. Pas in 2001 werd ik de eigenaar van dit apparaat. Inmiddels was ik al in het bezit van een T.C. Electronic G-Force, waarin een geweldig goed chorus en flanger algoritme zit.Tijdens een optreden vind ik het gebruik van de G-Force toch te complex en daarom gebruik ik liever de SCF op het podium. De SCF heeft een dynamisch werkgebied van 100dB, dus extreem stil en ruisvrij. Dit was ik al gewend met de G-Force, maar als ik hem vergelijk met de Yamaha flanger FL-01 die mij in 1982 toch nog F279,00 kostte, dan ben ik blij dat ik nu verlost ben van het gesis, ruisende golven en gure winden. Verder is de geluidskwaliteit bijzonder goed met een lineaire frequentie weergave van 20 - 20.000Hz, waarbij boventonen niet worden weggesneden. In de bypass stand wordt het geluidssignaal onaangetast weergegeven. Het heeft een hoge ingangsimpedantie voor de volle bandbreedte van het instrument en een lage uitgangsimpedantie, waardoor lange kabels kunnen worden gebruikt zonder kwaliteitsverlies. Door de ingebouwde voorversterker kan ook een instrument met een zwak uitgangssignaal goed worden weergegeven.

De SCF is gebouwd in een zwart kastje van (L) 124mm x (B) 98mm x (H) 31mm. Aan de bovenkant bevinden zich de draaikoppen voor speed, width, intensity en inputgain, de driestandenschakelaar voor mode, de voetschakelaar voor on/bypass, een led voor speedfrequentie/bypass en een led voor overload. Aan de achterkant zitten drie jackaansluitingen voor input, outputstereo en outputstereo/mono en een mini jackaansluiting voor een externe bypassschakelaar. Aan de linkerzijde bevindt zich een vast ongeaard netsnoer. Met de modeschakelaar wordt een van de drie ingebouwde effecten geactiveerd: chorus, flanger of pitch-modulator, welke zowel in stereo als in mono zijn te gebruiken. Voor stereo worden beide uitgangen gebruikt en voor mono alleen de linker uitgang.

Chorus

Het choruseffect is gebaseerd op een pitch-generator, die gemengd wordt met een meervoudig vertraagd geluidssignaal. Als dit gemengd wordt met het originele geluid, ontstaat een zacht en breed modulatie effect. Zet de modeschakelaar in de chorus stand.  Met de speedknop wordt de slingersnelheid ingesteld tussen 0,1 en 10Hz. M.a.w.: 1 slinger op elke 10 seconden tot 10 slingers per seconde (Hz = sinusslingers per seconde). De snelheid wordt weergegeven door de led boven de modeschakelaar als het effect aanstaat. Met de widthknop wordt de breedte van de modulatie ingesteld met een werkgebied van 0 (geen modulatie) tot 6 (maximaal) op een relatieve schaal. De speedknop en de widthknop zijn min of meer met elkaar verbonden en worden voor een prettig geluid ingesteld als elkaars tegenpolen. B.v.: speedknop op 2 en widthknop op 5 of speedknop op 5 en widthknop op 1. De intensityknop mengt de chorus met het schone geluidssignaal.

Flanger

Het flangereffect is gebaseerd op de zelfde principes als het choruseffect met als toevoeging dat het signaal kan worden hergegenereerd zoals het toevoegen van feedback in een echo. Zet de modeschakelaar in de flangerstand. Regel met de speedknop en de widthknop de slingersnelheid en de modulatiebreedte. De intensityknop regelt de sterkte van het "Comb filter fase" voor de regeneratie (een soort feedback).

Pitch Modulator

Dit Uni-Vibe achtig effect is een combinatie van chorus en pitch-vibrato, wat in een licht chorusgeluid resulteert. Zet de modeschakelaar in de P.M. stand. Regel met de speedknop en de widthknop de slingersnelheid en de modulatiebreedte. De intensityknop mengt het choruseffect met vibrato.

De verschillende SCF versies

Ik heb T.C.Electronic vragen gesteld over de ontwikkeling en de aanpassingen, maar ze hebben niet veel informatie over de ontwikkeling van het SCF pedaal. De mensen die meer kunnen weten van vroeger hebben het bedrijf verlaten. De oude versie is ontwikkeld in het begin van de 80er jaren, en de nieuwe versie is ontwikkeld in 1990-1991. Beide hebben hetzelfde schema en werken op dezelfde wijze. Het circuit van de oude versie is opgebouwd uit normale gesoldeerde componenten, terwijl de nieuwe versie is gemaakt met SMT (surface mount technology). Sommige gebruikers zeggen dat de oude versie beter en warmer klinkt. Dit is een kwestie van smaak. Het is duidelijk dat een nieuw apparaat anders klinkt dan een apparaat van meer dan 3 decennia oud.

SCF uit de 80er jaren

fig. 2

SCF uit de 90er jaren

fig. 3

De 80er jaren versie had de Intensityknop in het midden met daaronder de Inputgainknop en de kleuren waren zwart/wit. (fig. 2) De 90er jaren versie heeft de Intensityknop rechts met de Inputgainknop onder de Modeschakelaar en de kleuren zijn zwart/wit met linksonder een paarse rechthoek. In het begin toonden de zijkanten en de onderkant het blank aluminium (fig. 1) dat later weer zwart werd. (fig. 3). De tekst "FLANGER" werd even groot als "Pitch Modulator" en de tekst "OF DENMARK" is verdwenen. De huidige versie is gelijk aan de 90er jaren versie, behalve dat de paarse rechthoek is verdwenen en het merk een nieuw logo heeft gekregen zonder puntjes. Bijzonder vreemd is het dat T.C.Electronic ooit promotie maakte met een foto van een SCF, die er anders uitzag dan het productiemodel. Hierop zag je een SCF voorzien van de paarse rechthoek met afwijkende knoppen en het blank aluminium. De oorsprong van merknaam T.C.Electronic wordt geheim gehouden, maar schijnt een anagram te zijn van "eccentric lot" (Ned: zonderling stelletje) en dat verklaart misschien waarom er geen "s" aan het eind staat.