Gitaarversterker en Effectpedalen

Mijn basisgeluid

Sinds 1981 speel ik gitaar over een 50watt 2x12 Marshall JMP 2104 comboversterker met buizen. Als ik voor publiek speel, houd ik van een direct geluid zonder echo of galm. Als ik er met mijn Gibson Les Paul Standard gitaar of Gibson ES-335 gitaar over speel, gebruik ik een Morley Little Alligator volumepedaal om snel tussen slag- en sologeluid te kunnen wisselen zonder steeds aan m`n gitaarknoppen te draaien. Het minimale volume wordt ingesteld met een apart volumeknopje.

Morley Little Alligator
Marshall 2104

Met m`n Fender Telecaster of Statocaster gitaar vind ik het prettig om een booster te gebruiken zoals de Ibanez Tube Screamer TS-808 of Ibanez Turbo Tube Screamer TS9DX. Voor de Gary Moore geluidjes heb ik m`n Marshall The Guv'nor(origineel met de rode strepen). Voor de ZZ-Top geluidjes heb een Carl Martin Hot Drive`n Boost MK II in huis. Belangrijk is het te weten dat het gebruik van een booster eigenlijk alleen zinvol is als je een buizenversterker gebruikt want alleen buizen kun je mooi oversturen, een transistor gaat klippen wat een afschuwelijk geluid geeft.

Effectpedalen

Ik vind dat Overdrive, boost etc. geen effect is maar een deel van het basisgeluid. Naast dit basisgeluid gebruik ik de T.C.Electronic SCF een stereo chorus, pitch modulator en flanger in één afschuwelijk ruisloos apparaat en de Ibanez PhaseTone PT-999 een phase shifter uit 1975. Verder gebruik ik de Morley Bad Horsie, een schakelaar vrij wha-wha pedaal, en natuurlijk mijn geweldige T.C.Electronic G-Force. Hij heeft digitale in- en uitgangen wat belangrijk is voor het gebruik in mijn homestudio. Bij de opvolger van de G-Force, de G-System ontbreekt de digitale ingang!

T.C.Electronic SCF
Ibanez PhaseTone PT-999
Morley Bad Horsie

Zo voorkom ik een burenruzie

Zo'n buizenversterker klinkt ontzettend hard! De buren zijn er niet blij mee. Zelf een kleine Fender Champ van 6 watt geeft thuis een behoorlijke puist herrie. Daarom heb ik jarenlang thuis met mijn gitaar en wat effectpedaaltjes over een taperecorder gespeeld (een TEAC A-3300SX). Hierdoor was ik ook instaat om lp en cd geluid met mijn gitaar te mengen om mee te spelen en dat allemaal onder de hoofdtelefoon tot diep in de nacht. Met m'n ES-335 piel ik regelmatig unplugged op de bank maar er gaat niets boven het pure geluid van een buizenversterker, daarom gebruik ik alweer een lange tijd een Marshall SE-100 Speaker Emulator System. De speaker emulator in dit apparaat is ontworpen door Groove Tubes en werd onder licentie gemaakt door Marshall. De productie is gestopt na het beëindigen van de licentieovereenkomst. Dit is jammer, want het is een geweldig ding. Thuis trek ik op mijn Marshall 2104 de plug van de Celestion luidsprekers uit de luidsprekeruitgang. Hiervoor in de plaats stop ik de plug van de kabel naar de ingang van de SE-100.

Rack met G-Force en SE-100

De compenseerde uitgang van dit apparaat gaat weer naar een ingang op mijn T.C.Electronic G-Force effectprocessor, welke zijn uitgangen weer in mijn Roland VS-1824CD multitrack harddiskrecorder gaat. Ik krijg m`n gitaargeluid in breed stereo te horen via de luidsprekers van m`n hifi-installatie of hoofdtelefoon. Op deze wijze krijg ik thuis een geweldig goed geluid. Het enige wat niet kan is het opwekken van gecontroleerd rondzingen.

Roland FC-200 midi foot controller

Mijn T.C. Electronic G-Force effectprocessor kan ik bedienen met de Roland FC-200 midi foot controller.


Ga nu naar homestudio