Muziektheorie

Muziektheorie oftewel Muziekleer omvat Melodieleer, Akkoordenleer, Harmonieleer, Akoestiek en Instrumentenleer. Dit lijkt allemaal erg ingewikkeld, maar valt in de praktijk gelukkig erg mee. Je moet alleen wat doorzettingsvermogen hebben en veel oefenen. Als voorkennis wordt enige vaardigheid in het bespelen van de gitaar of ander instrument verwacht. Ook het kunnen lezen van het notenschrift is een pre, maar het is niet noodzakelijk om mijn verhandelingen te kunnen volgen. De beschrijvingen gebruiken zoveel mogelijk de toonladder van C, omdat deze geen kruizen of mollen bevat. De besproken principes gelden natuurlijk ook voor de andere toonaarden. Een opsomming van akkoordgrepen ontbreekt, omdat met de verstrekte informatie (als deze compleet is) de lezer zelf akkoordgrepen kan samenstellen.

In de jaren tachtig heb ik het heel leuk gevonden om jonge mensen de basiskennis te geven van het gitaarspelen. Ik zou dit graag nog wel eens willen doen maar ik kan daar helaas geen tijd meer voor vinden. Daarom kreeg ik het idee om m`n oude aantekeningen eens af te stoffen en ze via dit medium publiek te maken. Een groot gedeelte hiervan is inmiddels gereed, maar ik zal steeds ergens een stukje tussenvoegen. Daarom is het belangrijk om regelmatig de Cache van uw browser te legen. Hierdoor zal de browser de laatste versie van de website ophalen zodat u de actuele informatie te zien krijgt.

Boeken over Muziekleer

Ik gebruik zoveel mogelijk de Nederlandse muziekuitdrukkingen, die zijn beschreven in het boek Algemene Muziekleer van Sem Dresden. Een ander belangrijk boekwerk is de Algemene Muziekleer van Theo Willemze waarin de muziekuitdrukkingen kunnen afwijken van het werk van Sem Dresden. Andere boeken die ik heb geraadpleegd zijn: Harmonieleer van Hennie Schouten en Grondslagen van de muziekteorie (sic) van M. J. Lürsen. De eerste twee boeken zijn eigenlijk onmisbaar voor de muziekstudie.

Gitaardiagrammen

Ik gebruik de volgende soorten diagrammen:

fig. 1

Figuur 1

fig. 2

Figuur 2

fig. 3

p = 3e pos.
Figuur 3


Lees verder...