Homestudio

De homestudio bestaat uit een aantal los van elkaar bruikbare onderdelen die gebruikt worden voor het beluisteren, instuderen en opnemen van muziek. De homestudio is opgebouwd rond twee pijlers: een digital audio workstation (DAW) en een PC met audio/midi interface. Voor het afluisteren gebruik ik twee nearfield monitor-luidsprekers die via een passive volume control (PVC) aan de DAW of audio/midi interface worden aangesloten. Als alternatief kan ook de hifi stereo installatie worden gebruikt. Om mij enigszins te bekwamen in het uitvoeren van professionele opname technieken, heb ik een workshop gedaan bij de Weesstudio in Apeldoorn.

Active Nearfield Monitor-luidsprekers

Dynaudio Acoustics BM5A

Ik kan m'n creaties op een professionele manier afluisteren via twee Dynaudio Acoustics BM5A's die goed zijn ingespeeld. Het zijn actieve luidsprekers volgens het Bi-Amping principe. D.w.z. dat er een actief wisselfilter en afzonderlijke eindversterkers voor lage en hoge tonenluidsprekers zijn ingebouwd. Dit zorgt voor een goede demping van de luidsprekers en de luidsprekerkabels hebben geen enkele invloed. Lees verder....

Audio / MIDI interface

M-AUDIO FireWire 410 + M-AUDIO MidiSport 2x2

Met m'n M-AUDIO FireWire 410 kan ik opnames maken, weergeven of transporteren met behulp van m'n computer die voorzien is van een Renkforce firewire-400 PCIe adapterkaart met twee poorten. Deze firewire adapterkaart is voorzien van een Texas Instrument chipset. Dit is belangrijk omdat chipsets van NEC of VIA het signaal kunnen verstoren. Het kastje heeft twee Neutric jack/xrl combi ingangen voor instrumenten of microfoons met Phantom Power, twee jack line ingangen, een s/pdif in- en uitgang in zowel toslink als RCA uitvoering, acht jack line uitgangen, midi in en out of thru, twee hoofdtelefoon uitgangen en doorlusbare firewire aansluiting voor communicatie met de computer. Zonder computer kan de interface niet werken, omdat de routing en mixer instelling door de software wordt aangestuurd en niet wordt opgeslagen in de hardware. De kleine M-AUDIO MidiSport 2x2 usb midi-interface heeft twee paar onafhankelijke midi-in en midi-out contacten en een knop om van usb naar midi-thru te schakelen.

PC en Audio / MIDI software

Datasonic VS Pro Score

Ik kan audio opnamen maken met mijn PC maar ook met m'n Roland VS-1824CD. Ik gebruik een MIDI software sequencer, die wordt aangestuurd door de VS-1824CD. Dit is VS Pro Score van Datasonics, die zowel in slave als master mode kan werken. Hiermee kan ik mijn Roland VS recorder bedienen vanaf de PC, waardoor ik de tracks kan bewerken met de muis. Voor opnames op m'n PC gebruik ik de Cockos Reaper software. Voor Reaper is er een plug-in voor de Roland VS DAW's waarmee op eenvoudige wijze een song kan worden geïmporteerd. Deze plug-in is ontwikkeld door leden van het VS-Planet forum.

DAW (digital audio workstation)

Roland VS-1824CD

Vroeger maakte ik geluidsopnamen op een TEAC A-3300SX bandrecorder, later gebruikte ik een Yamaha MD4 multitrack minidiskrecorder en nu een Roland VS-1824CD digital audio workstation (DAW). De DAW wordt via een MIDI interface aan mijn PC verbonden, waarop een software midi sequencer draait, die de DAW kan besturen. Lees verder...

Microfoons

Sennheiser E855

Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van twee microfoons: een zilverkleurige Sennheiser MD413N en een goudkleurige Sennheiser MD415. Deze microfoons hebben nog een professionele DIN aansluiting i.p.v. de nu gebruikelijke XLR aansluiting. De MD415 is gesneuveld tijdens een repetitie na de val van het statief. (om dit te voorkomen leg ik nu altijd een kabellus rond de microfoonhengel) Hierdoor kon ik geen stereo opnamen meer maken. Daarom heb ik twee Sennheiser E 855 microfoons aangeschaft. Het is de topkwaliteit microfoon uit de Evolution serie. Het heeft een supercardioide richting gevoeligheid en een mooie bijna vlakke frequentie karakteristiek. De MD413N gebruik ik nu op het podium. Ik bezit twee statieven met hengel en voor opnames heb ik een Audio-technica AT8410a schokdemper en een plopfilter.

Hoofdtelefoonversterker

Fostex PH-50

Met de Fostex PH-50 hoofdtelefoonversterker kunnen vijf muzikanten tegelijk deelnemen aan een opname met de harddiskrecorder, waarbij het mogelijk is elke hoofdtelefoon naast een stereomix ook een aparte monomix te leveren. Ook "talkback" voor communicatie met de technicus is mogelijk.

Hoofdtelefoons

De hoofdtelefoons die ik gebruik zijn een semi-open AKG K141 Studio van 55 Ohm, een gesloten AKG K171 Studio van 55 Ohm en een open Sennheiser HD475 Expression Line van 60 Ohm. Al deze hoofdtelefoons hebben een afneembaar snoer. De hoofdtelefoons worden alleen tijdens opnamen en afluisteren gebruikt en dus niet voor mixen en masteren, want daar is een hoofdtelefoon niet voor geschikt!

AKG - K141 Studio 55 Ohm
AKG - K171 Studio 55 Ohm
Sennheiser HD475 60 Ohm

Drumcomputer

Alesis SR-16 Stereo Drumcomputer

De Alesis SR-16 stereo drummachine is de meest succesvolle drumcomputer ooit. Het kwam 1991 op de markt en is nog steeds nieuw verkrijgbaar. Het kan als drummodule, drumcomputer of sequencer worden gebruikt. Bij gebruik als drummodule of drumcomputer moeten er drumsets worden samengesteld. De preset drumsets zou ik maar snel vergeten, omdat die voor de meeste kritiek zorgen als over de SR-16 wordt gesproken. Het apparaat klinkt juist hartstikke goed maar daar moet je wel wat voor doen! Lees verder...

Phrase Trainer

AKAI proffesional RIFF-O-MATIC U400

Het uitzoeken en instuderen van snelle solo's met flink veel noten is een frustrerend werkje. Net als je denkt "nou heb ik het", dan blijkt het toch weer anders te moeten. In het verleden gebruikte ik een taperecorder (TEAC A3300-SX) waarmee ik de solo in mono op een kanaal opnam en dan op halve snelheid afspeelde. Op deze wijze was de toon die ik hoorde wel een octaaf lager dan die ik op de gitaar moest spelen. Het systeem werkte maar het was toch niet ideaal. Gelukkig zijn met gebruik van de hedendaagse digitale ontwikkelingen voor dit doel Phrase Trainers ontwikkeld. Meestal zijn ze ingebouwd in multi-effect apparaten maar ik heb een opzichzelfstaand apparaat aangeschaft: de AKAI professional Riff-O-Matic U400. Met dit apparaatje (14x11x3 cm) voorzien van een losse voeding kun je 36 seconden solo samplen en afspelen op normale, 2/3 of 1/2 snelheid zonder dat de toonhoogte verandert. Voor de liefhebbers van het oude systeem met de taperecorder is er een Vari-Pitch knop die de toonhoogte met een octaaf verlaagd afhankelijk van de gekozen afspeelsnelheid. De sample wordt als een loop afgespeeld en het start en eindpunt kunnen onbeperkt worden aangepast. Met de Solo-knop worden alle frequenties weggefilterd behalve die van de gitaar. Met de Note-Grabber functie kun je toon voor toon door de opname stappen zodat je op je gemak de tonen op je gitaar kunt opzoeken. Met behulp van deze wijze kun je ook gemakkelijk je eigen solo's uitschrijven voor het nageslacht. Het is een goed apparaat maar heeft wel wat last van storend HF signaal dus het is zaak het ingaande signaal goed af te regelen. Het enige nadeel is de prijs wat het een relatief duur apparaat maakt.

MIDI voetpedaal

Roland FC-200 midi foot controller

Met de Roland FC-200 midi foot controller kan ik tijdens opnamen de Roland VS-1824CD bedienen met mijn voet. Hierdoor kan ik wat afstand nemen van de harddiskrecorder waardoor ik geen last heb van interferentie storing (strooivelden om een computer) tijdens het opnemen van mijn Fender Stratocaster gitaar. Voor dit doel heb ik dit pedaal geprogrammeerd met MMC (Midi Machine Control) codes die opgeroepen worden met het pedaal in control-mode. Dit programmeren heeft mij wel wat hoofdbrekens bezorgd vanwege de onduidelijke handleiding. Gek werd ik er van, maar het is gelukt!

DI-Box

Behringer Ultra-DI DI20

De Behringer Ultra-DI DI20 is een actieve twee kanaals DI-BOX die ook als splitter gebruikt kan worden. Hij werkt op een batterij of op phantoom voeding.